KEBESARAN DAN KEKUASAAN ENGKAU DAPAT DIRASA DALAM DIRI


TUHAN, baru aku sedar Kebesaran dan Kekuasaan Engkau
ada di dalam diriku
Bahawa hatiku tidak dapat aku menguasai
atau mengawalnya
Bahkan tubuh kasarku lebih mudah aku mengkontrolnya
Padahal keinginanku agar hati sentiasa tenang dan bahagia
Rupanya ia sentiasa berbolak-balik tanpa kemahuanku
Adakalanya dia sedih sedangkan aku tidak mahu
Di waktu-waktu lain pula dia benci yang menyusahkan aku
Sekali-sekala dia marah, menghilangkan kebahagiaanku
Berlaku juga hatiku tenang dan senang
Di waktu itulah aku rasa bahagia
Tidak kurang juga di waktu-waktu tertentu hatiku gembira
Di masa itu aku bertambah bahagia
Di celah-celah itu hatiku jijik, tanpa kemahuanku
Di waktu itu makan pun tidak lalu
Sekalipun hidangan itu jenis makanan yang lazat
Namun selera mati dibuatnya
Rupanya begitulah hati manusia sentiasa berbolak-balik
Pandai macam mana pun, berkuasa macam mana pun,
kuat macam mana pun
Tidak seorang pun yang boleh mengkontrol hatinya
Maha Besar Engkau, Maha Berkuasa Engkau,
Maha Hebat Engkau
Rupanya kebesaran Engkau dan kekuasaan Engkau
dapat dirasa di dalam diri manusia
Kalau manusia hatinya tidak buta
Betapalah di dalam alam semesta

Tinggalkan Jawapan

